Beslenme

Ortodontik tedavide kullanılan braketler dişlerin üzerine hassas bir şekilde yapıştırılır. Tedavinin etkili ve hızlı bir şekilde ilerlemesi için braketlerin ve ark tellerinizin kırılmaması gerekmektedir. Braketlerin kırılmaması için tedavi süresince beslenme konusunda dikkat edilmesi gereken hususlar vardır.

• Sert besinler: Kuru yemiş, patlamış mısır, cips, çikolata, elma havuç gibi sert meyveler bıçakla keserek çok küçük parçalar halinde tüketilmelidir.
  • Yapışkan besinler: Sakız, jelibon, lolipop, karamel gibi besinler mümkün olduğunca tüketilmemelidir.
  • Çekirdekli meyveler: Erik, kiraz, şeftali, kayısı, hurma, karpuz, zeytin gibi çekirdekli meyveler çekirdeği çıkarıldıktan sonra küçük parçalar halinde, kesilerek yenilmelidir.
  • Asitli İçecekler: Asit braketleri yapıştırmak için kullanılan maddeleri çözdüğü için, tedavi süresince kola, fanta, soda, bira gibi asitli içecekler tüketilmemelidir
diş teli ile beslenme

Diğer Braketlerle Yaşam Konuları

Apareylerin Bakımı

Tedavide kullanılan takıp çıkarılabilen apareyler ve plakların bakımı ve temizliği çok önemlidir. Aparey ve plaklar her yemekten sonra, yeniden kullanılmadan önce mutlaka ayrı bir diş fırçası ve sıvı sabunla fırçalanmalıdır. Apareylerin temizliği için diş macunu ve sıcak su asla kullanılmamalıdır. Bunlar apareylerin yapısını bozabilmektedir. Ayrıca apareylerin kullanılmadığı zamanlarda kendi kutusunda muhafaza edilmesi, çöpe atılmaması veya kaybedilmemesi adına şiddetle tavsiye edilir.

diş telleri ve apareylerin bakımı

Braketler ve apareyler takıldıktan sonra ilk birkaç gün dişlerde ağrı ve hassasiyet olabilir. Ağrıyı azaltmak için aspirin dışında bir ağrı kesici gerektiğinde kullanılabilir. Dişler çene kemiği içerisinde hareket ettiği için dişlerin sallandığını hissiyatı oluşabilir. Ayrıca braketler ve teller dudak, yanak ve dilde irritasyon ve yaralara neden olabilir. Bu durum alışma süresinde son derece normaldir ve geçici bir süreçtir. Rahatsızlığı azaltmak için tuzlu ılık suyla gargara uygulanabilir ve kliniğimizden temin edilebilen mumlar kullanılabilir.

braketlerin neden olduğu ağrı

Ortodontik tedavi süresince spor yapılmasında bir sakınca yoktur. Ancak olası gelebilecek darbelere karşı dişlerin ve apareylerin korunması için ağız koruyucuların kullanılması tavsiye edilmektedir.

braketlerle spor

Hemen hemen her ortodontik tedavide kullanılan lastikler dişlerin ve çenelerin doğru pozisyona gelmesi için çok önemlidir. Aksi söylenmedikçe yemekler hariç sürekli kullanılması ve günde bir kere yenileri ile değiştirilmesi önerilir.

diş telinde lastik kullanımı

Oral Hijyen

Braketler takıldıktan sonra diş ve diş etlerinizin sağlığını korumak için dişlerin her yemekten sonra fırçalanması ve arayüz temizliğinin düzenli yapılması çok önemlidir. Düşünülenin aksine braketler dişlerde çürüğe neden olmaz. Ancak ortodontik tedavide kullanılan aygıtlar besin birikimini arttırır ve bu besin kalıntılarına yerleşen mikroorganizmalar dişlerde çürüğe ve diş etlerinde iltihaplanmalara neden olabilir. Dişler günde en az 3 mümkünse 5 kere 5’er dakika yumuşak ve yuvarlak hareketlerle fırçalanmalıdır. Ayrıca tedavi süresince arayüz fırçalarının ve ağız duşlarının kullanımı ağız bakımı konusunda yardımcı olacaktır.

oral hijyen